Légijárművek fedélzeti védelmi rendszerének fejlesztéséhez nyert el 298,75 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást a Szolnokon is fióktelepet működtető Specimpex Kft., a fejlesztés teljes költsége 543,18 millió forint – közölte a cég az MTI-vel szerdán.
A
beruházás a Széchenyi 2020 program vállalatok kutatás-fejlesztési és
innovációs (k+f+i) tevékenységének támogatása kombinált hiteltermékkel
elnevezésű pályázatból valósul meg.
A tájékoztatás szerint a
tervezett új “Mirázs” fedélzeti védelmi rendszer rendeltetése a
helikopterek és repülőgépek védelme lesz az infravörös rávezető fejjel
ellátott irányított rakétákkal szemben. A “Mirázs” rendszer fő előnye az
analóg rendszerekkel szemben az, hogy ez a rendszer képes lesz egy
időben két spektrális tartományban – ultraibolya és infravörös –
rögzíteni és elemezni a rakéták sugárzását, ami jelentősen megnöveli a
felderítés megbízhatóságát. A jelenleg működő, rakétatámadást felderítő
rendszerek többségében csak egy tartományt használnak: vagy az
ultraibolyát, vagy az infravöröset. A megbízható rakéta indításjelző
berendezések hiánya miatt komoly perspektívát jelent a fejlesztés –
olvasható a közleményben.
A várhatóan 2020 április végéig tartó
projekt keretében új műszaki, tudományos eredmény kidolgozásával
létrejövő “Mirázs” rendszer feladata lesz, hogy pásztázza a környező
területet a légijármű alatt, idejében felderítse a rakétaindítást,
jelezze a pilóta számára, hogy milyen irányból indították ezt a rakétát,
és bekapcsolja az infracsapdákat kilövő rendszert annak érdekében, hogy
a repülőgép vagy helikopter felé repülő rakétát ezekre az
infracsapdákra vezesse rá. Ekkor a pilóta légelhárítás elleni – kitérő –
manővert hajt végre. A rakéta felderítését követően automatikusan
kilőtt infracsapdák az infravörös tartományban sugároznak, azonban az a
sugárzás nem zavarásként, hanem “csaliként” működik a repülő rakéta
számára, hogy a rávezető feje változtassa meg az elfogás tárgyát,
átváltson az infracsapdára, és békén hagyja a repülőgépet, vagy a
helikoptert – közölték.
Közölték: a repülőeszközök hatékony
önvédelme csak a felderítés, észlelés csökkentésével érhető el, és a
veszély nemcsak a katonai, hanem a kereskedelmi és utasszállító
légijárművekre is ugyanúgy vonatkozik. A fejlesztés eredményeként
létrehozandó rendszer számos multi-spektrális tartományban működő adót
fog tartalmazni, amely mindegyikében a jelet egy speciális
interferenciaszűrőn bontja fel és komplexen dolgozza fel, ennek
megfelelően az eredmény is sokkal megbízhatóbb lesz – írták.