A házigazda, Homolya Róbert, a MÁV részvénytársaság elnök-vezérigazgatója volt, a meghívás kedd délelőttre szólt, Szolnokra. Az ok: elkészült az első húsz IC+ vasúti személykocsi, mindegyik már ennek a századnak az igényeit elégíti ki. Kényelmesek, üléshuzatai könnyen tisztíthatók, minden üléshez mobiltelefon és laptop csatlakozó tartozik, a wifi ingyenes, van bennük pelenkázó, kerékpár tároló, a méretes csomagok elhelyezésére szolgáló terület, az elfoglalt ülések száma kijelzőn jelenik meg…  

A légkondicionált kocsik akár kétszáz kilométeres sebességre is alkalmasak – adott tájékoztatást a cégvezető. A társaság gondot fordított arra, hogy a flotta darabjai ötven százalékos beszállítói háttérrel készüljenek. Az is kiderült, hogy jócskán tempót kell váltania a cégnek az elöregedett – 43 éves átlag életkorú – személyszállító kocsik cseréjére, azért már meg is kezdték újabb hetven legyártását. Évente ötven hasonló szerelvényt tudnának kibocsátani, ami az eddigi állami segítség fokozásával viszonylag gyorsan megoldaná az elöregedés visszafordítását a járműparkban.

Szalay Ferenc polgármester a vasút kapcsán soha nem felejti el hangsúlyozni, hogy milyen fontos Szolnok számára a vasút, a vasúti járműgyártás és javítás. Családok százai élnek úgy, hogy generációk munkahelye a MÁV.

– Napjainkban ismét felvirágzik városunkban az IC gyártásnak köszönhetően a régi hagyomány – mondta Szalay Ferenc polgármester. – Mára egyértelműen Szolnok a hazai vasúti gépgyártás és javítás központja.

Négyezerszáz típusú alkatrészből ötvenhárom ezer épül be egy ilyen modern vasúti kocsiba, az elkészült húsz értéke majd’ tízmilliárd forint. Az újabb hetven két év múlva áll „hadrendbe”.